Az oldal 1024X768-as képernyőfelbontásra optimalizálva |
BERNÁTH AURÉL ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONT 8733 Somogysámson, Fő u. 116. +36 85/420-190 somsam@bernathamk.koznet.hu
|
Pedagógiai programunk |
Pedagógiai Programunk |
Képzési specialitások, irányok; a képzés belső szakaszai
a) Az iskolánkban folyó képzés jellegét, a fenntartó által megfogalmazott - a helyi sajátosságokat figyelembe vevő - Alapító Okirat írja elő. Ennek megfelelően általános és speciális képzési formák léteznek iskolánkban. Az általános képzés keretében általános képességű, a speciális képzés során tanulásban korlátozott gyermekek szereznek ismereteket. Az életkori sajátosságokat figyelembe véve intézményünkben három szakaszt különböztetünk meg:
aa.) iskola-előkészítő szakasz ab.) iskolakezdéstől a korai prepubertásig ac.) serdülőkor
Az intézmény egyik lényeges pedagógiai egysége az óvoda. Ennek legfontosabb feladata az iskolai életre való felkészítés - nem tanítás ! -, és természetesen a játék megszerettetése, kiélésének biztosítása [ aa.)]. Mivel az óvodás korú gyermek alapvető tevékenysége a játék, ezért kiemelt szerepet kap óvodánk nevelési folyamatában. Feladatunk a megfelelő csoportlégkör, a hely, az idő, az eszköz és az élmény biztosítása a különböző játékformákhoz. Ennek eszközeként gazdagítjuk és mélyítjük a játéktémát annak megfelelően, hogy a gyermek fogékonyságát minden irányban fokozzuk. Tudatosan kihasználjuk a játék feszültségoldó szerepét, ezáltal mélyebben megismerjük a gyereket és az őt foglalkoztató problémákat. Különböző élethelyzetek létrehozásával törekszünk pozitív szociális vonások kialakítására, nyelvi kifejezőkészségük gazdagítására. Indirekt irányító szerepre törekszünk.
Iskolánkban a képzés belső szakaszait 1 - 4. osztályig terjedő alsó [ ab.)], és 5 - 8. osztályig felső tagozatra osztottuk [ ac.)]. Az általános tagozat nyolcosztályos általános iskola, 6 - 14 (- 16) éves korú gyermekek számára. Ez nyolc évfolyamon, nyolc osztálycsoportot jelent. A speciális tagozaton a képzés az első osztálytól a nyolcadik osztály befejezéséig nyújt lehetőséget a tanulásra. A tanulók összevont osztályokban tanulnak. Életkori felső limitről nem érdemes beszélni, mert sok a túlkoros.
Nálunk az alapelvek, a célok a képzés egészét áthatják. A különböző szakaszokban mindenütt megjelennek, őket a koncentrikusság jellemzi. Ennek megfelelően prioritást egyik sem élvez, ez ugyanis arányeltolódást eredményezne. Annyit azonban megjegyzünk, hogy az ab) szakasz a megalapozás időszaka, az alapvető képességek, szokások kialakítására törekszünk. Az utolsó négy évben pedig erre alapozva valósítjuk meg céljainkat, az életkori sajátosságoknak (fizikai állapot, értelmi szint) megfelelően. Természetesen az általános iskola elsősorban az alapműveltség megszerzését célozza meg, ezzel együtt a középiskolai továbbtanulásra készít fel.
A speciális tagozat esetében a mi feladatunk az alapképességek kialakítása, fejlesztése, felkészítés a felső tagozatos tanulmányok végzéséhez, alapvető kulturális-higiénés szokások kialakítása, a kommunikációs alapkészségek megszereztetése. Fontos feladatnak tartjuk, hogy a nagyobb városba történő önálló bejárás, tájékozódás okozta nehézségek minél zökkenőmentésebbek legyenek.
b) Az intézmény otthona a Tálentum Művészeti Iskolának is, mely az alapképzésen túl, pl. zeneiskolai (szolfézs, hangszer) képzést biztosít az arra tehetséges tanulóknak. Igazgatása nem az alapintézmény struktúrájához kötődik, a képzés megfelelő tantervek alapján folyik. Ez az iskola egy más fenntartású, más tulajdonú intézmény, mely velünk azonos épületben helyezkedik el. Ennek az iskolának a pedagógusai, zenetanárai zömében nem az alapintézmény alkalmazottai, hanem az említett iskola szakképesítéssel rendelkező tanárai. A nyolcéves képzés során az alábbi csoportokba kerülhetnek a felvett tanulók: Hangszeres csoportok: zongora furulya Tánccsoport Kézműves csoport
c) A községek lakóinak túlnyomó része római katolikus vallású. Ezt figyelembe véve lehetőséget biztosítunk a hittan órák megszervezésére.
d) A nem osztály-, illetve nem órakeretben, a tehetség kibontakozását segítő, valamint a szociális hátrányok, a beilleszkedési és magatartási zavarok, a tanulási nehézségek enyhítését segítő tevékenységi formákat és azok órakereteit Programunk VI. fejezete tartalmazza.
e) Tanulmányi versenyek, bajnokságok:
ˇ Részt veszünk a környező iskolák által szervezett tanulmányi versenyeken ˇ Nevezünk országos levelező feladatmegoldó versenyekre (TIT, Kisvakond Matematika Tanodája, stb.) ˇ Indulunk területi sport-és egyéb rendezvényeken, versenyeken (Vöröskereszt, Tűzoltó, Polgárvédelmi stb.)
f) Szakmai rendezvények és képzések a képzési folyamat innovációjához:
ˇ Alsó tagozatos tanító kollégáink helyi továbbképzéseit a szomszédos sávolyi iskola pedagógusaival együttműködve bonyolítják le. ˇ Támogatjuk dolgozóinkat (munkakörtől függetlenül) a munkakörük ellátásához szükséges képesítés megszerzésében. ˇ Részt veszünk a körzeti és a megyei pedagógiai továbbképzéseken, tanfolyamokon.
|